Wednesday, January 21, 2009

PILIHAN



Dlm hidup kita pasti kena buat pilihan…

pape pon pilihan kita...outcome die mesti de baik n de buruk...

Arinie aku blik dr opis dlm ujan lg..basah lg..sume sbb aku memilih jalan MRR 2 yang hujan.dr jauh aku dah boleh nmpk jalan dpn nie ujan..klu nk elak ujan boleh.aku boleh ikut jln tun razak.cherah jek langit..tp hati aku suh ikut MRR2 jugak..lupe lak nk bgtau aku dr wangsa maju nak ke cheras..perjalanan lebih kurang 30 min..hehe

Tu keputusan aku..so bile sampai jek kawasan hujan aku terpikir..ini pilihan hati aku..pilihan aku jugak..ada kah aku slalu tertipu ngan hati sendiri dan terperangkap ngan keputusan sendiri?tidak..setiap keputusan yang kita buat baik atau buruk kesannye kite kene terima sbb tu keputusan kita..setiap keputusan/pilihan pasti ade kejutan..hidup nie penuh ngan kejutan..dr kejutan tu lahir pengalaman..pengalaman yang mendewasakan setiap insan. Sentiasa bersedia menerima kejutan kerana dr situ kite belajar tentang kehidupan.

Bygkan hidup tanpa cabaran?mcm mesin kt kilang rr. hari2 buat keje yg same sampai rosak, then tuka yg baru, buang yg lame. ade mesin tu ngamuk?nangis?..tak kot..sbb die xde perasaan dan akal die mesin jek..sume tau tu..lg pon die mmg dah direka tuk buat tu jek. Kite nie manusia di cipta oleh Allah sebaik2 ciptaan tuk buat mcm2 benda & tanggungjawab. Sebab tu kita ada perasaan atau nafsu untuk mencetuskan pilihan , akal tuk pk baik dan buruk sesuatu pilihan , Al-Quran tuk rujukan dlm membuat pilihan dan Allah kaunter pengadilan dan keputusan bg setiap pilihan yang kita buat.

Buat pilihan sebijak dan sebaik mungkin..dan serah keputusannya kepada Allah..dengan cara itu..insyaAllah pe jugak kesan pilihan kita akan kita terima dengan redha dan sabar.

2 comments:

NurFiera Mohd Zain said...

cam terase jek
huk3:(

bold said...

laa..nape?sume kot patut terase..
sy ckp tuk diri sndiri..sbb sy pon slalu merungut ngan pilihan sendiri..